Google+

Jedálne lístky

Život je zmena a stereotyp je skôr negatívny pojem. To platí nielen v živote, ale aj v jedle. Ak si akýkoľvek podnik chce udržať svojich klientov, musí im vedieť prinášať nové nápady, aby sa neunudili a neprešli ku konkurencii.

Hitom v gastronómii je zážitok, inovácia a originalita. Vieme, ako málo dnes ľudia utrácajú peniaze a je samozrejmé, že ak sa rozhodnú otvoriť peňaženku, očakávajú, že to bude stáť za to.

Nové menu je skvelým a finančne nenáročným spôsobom ako pritiahnuť pozornosť hostí, udržať si stálych zakazníkov a zviditeľmiť sa medzi konkurenciou.

 

  •  Prispôsobte menu i jeho design štýlu reštaurácie
Je dôležité najskôr poznať svojich zákazníkov a potencionálnych zákazníkov, zistiť čo potrebujú a čo očakávajú. Je vaša reštaurácia elegantná alebo neformálna, je váš štýl exravagancia pre mladých, komfort pre rodiny s deťmi alebo klasika a tradícia? Navštevujú Vás lokálni hostia alebo hlavne turisti? Menu by malo reprezentovať reštauráciu aj cieľovú skupinu hostí, ktorú chcete pritiahnuť. Ak sa reštaurácia prezentuje ako talianska, sushi na jedálnom lístku nemá miesto. Nesnažte sa ponúknuť všetko všetkým, to nemá budúcnosť.
 
  • Vychádzajte zo súčasného menu
Vaše terajšie menu je odrazovým mostíkom. Pripravte si štatistiku toho, ktoré jedlá sa najviac predávajú, ktoré sú najobľúbenejšie a ktoré najziskovejšie. Tie naj si v menu ponechajte a ostatné nahraďte niečím novým.
 
  • Odlíšte sa
Mať prehľad o konkurencii je dôležité, neskĺznite však k jej kopírovaniu. Netvrdíme, že všetko na jedálnom lístku by mal byť 100% - ný originál, niekedy pomôže len malé spestrenie. Avšak na každom jedálnom lístku by sa mala objaviť špecialita, ktorú hosť nenájde na každom rohu. Máte špecialitu podniku, ktorou sa hosťom chválite? Zamyslite sa aj nad tým, či nepotrebujete pridať do menu nové sekcie- napr. zdravé jedlá, detské menu alebo regionálne špeciality.
 
  • Dizajn nového menu
Nestačí mať dokonalú ponuku, musí byť aj odprezentovaná takým spôsobom, aby zaujala a predávala.
Formát a dizajn menu by mal byť zladený s interiérom a štýlom reštaurácie. Písmo by malo byť ľahko čitateľné a dostatočne veľké, nepoužívajte kombináciu viac ako troch druhov písma. Vyhnite sa príliš výrazným vzorom pozadia, ktoré môžu odpútavať pozornosť a sťažovať čitateľnosť textu.
Zvýraznite v menu špeciality, novinky, či obľúbené jedlá - budú sa lepšie predávať.
Upravte názvy jedál tak, aby evokovali príjemné pocity a špecifické chute, nielen ingrediencie- tie môžete vymenovať v popise. Úplne inak znie ´Kurací šalát s gorgonzolou a paradajkami´ ako ´Chrumkavý toskánsky kurací šalát´.
Ak sa rozhodnete použiť fotografie jedál, mali by byť profesionálne. Ak ale objednané jedlo nebude zodpovedať obrázku, budete čeliť hosťovmu sklamaniu. Preto nech sú fotografie radšej realistické.
 
O názor sme poprosili aj pána Hurtíka z firmy Gastro Palazzo, ktorá sa tiež venuje výrobe jedálnych lístkov: „Naša spoločnosť vypracovala v roku 2007 anketu u 500 gastronómov s otázkou, čo uprednostňujú pri kúpe jedálneho a nápojového lístka. Vyše 75% opýtaných sa zhodlo, že najdôležitejšia je ľahká výmena vnútorných listov, ošetrovanie obalu, trvanlivosť a cena. Naše lístky preto vyrábame z odolných materiálov – nábytkárska koženka, balacron a pod. (v súčasnosti sú najviac žiadané koženkové). Vnútorné listy sú z tvrdého polypropylénu. Trvanlivosť takého jedálneho lístka je 3-5 rokov.“
Keďže spoločnosť Gastro Palazzo poskytuje aj poradenstvo pri tvorbe jedálnych lístkov, kalkulácií a tvorbe nákladov, opýtali sme sa pána Hurtíka, aké sú najčastejšie chyby pri tvorbe jedálneho lístka: „Príliš široká ponuka jedál- kuracie prsia na 100 spôsobov,10 druhov polievok a predkrmov a pod. Podnik musí držať veľké množstvo surovín, ktoré potom zaručene nemôžu byť čerstvé. V súčasnosti sú najžiadanejšie lístky s 10-14 stranami (5-7 listov, vrátane nápojov). Jedálny lístok, ktorý má viac ako 10 listov pripomína katalóg. Kým sa zákazník prelistuje na poslednú stranu, zabudne, čo bolo na začiatku. Veľa hostí to skôr odradí. V etnických reštauráciách nemá čo hľadať černohorský rezeň, vyprážaný syr, živánska a pod. Tiež myslieť si, že musím mať v jedálnom lístku halušky, pretože ich majú všetci je nezmysel. Moderný gastronóm využíva sezónne suroviny, surfuje na internete, hľadá nové jedlá, stály lístok obmieňa každé 3-4 mesiace a má týždennú ponuku špecialít. Dôležitá pri tvorbe lístkov je i kalkulácia, prehľad o skutočných nákladoch, aby to aj finančne vychádzalo.

 

 

 Zdroj: Gastro Palazzo
 

 

  • Propagácia
Keď sa vám už podarilo nové menu dokončiť, čaká vás ešte jedna dôležitá úloha- spropagovať ho. Ak máte k dispozícii kontakty na svojich stálych hostí, pošlite im e-mailom pozvánku ochutnať nové špeciality. Najsilnejším médiom v propagácii je internet, preto nezabudnite upútať návštevnikov Vašej webovej stránky.
 
 
  • Štandardy
Náležitosti jedálneho lístka:
 
-názov a sídlo gastronomickej prevádzky
-obdobie platnosti jedálneho lístka
-hmotnosť mäsa v surovom stave
-hmotnosť jednotlivých príloh
-cena za porciu
-meno šéfkuchára, meno majiteľa alebo prevádzkovateľa gastronomického zariadenia
-ak sa pripravujú jedlá na objednávku, je vhodné uviesť čas ich prípravy
*ak chcete držať krok s dobou, môžete uviesť napr. aj energetickú hodnotu pokrmov
 
Poradie jedál v Jedálnom lístku:                              Poradie nápojov v Nápojovom Lístku:
 
Studené predjedlá                                                           Aperitívy
Polievky                                                                           Kokteily
Teplé predjedlá                                                                Biele vína
Ryby                                                                                Ružové vína
Hydina                                                                             Červené vína
Zverina                                                                            Dezertné vína
Detské jedlá                                                                     Šumivé vína
Diétne jedlá                                                                      Sekty
Špeciality                                                                         Likéry
Hotové jedlá                                                                     Destiláty
Jedlá na objednávku                                                        Nealkoholické nápoje a šťavy
Jedlá zo zeleniny                                                             Pivo
Teplé prílohy                                                                    Teplé nápoje
Studené prílohy
Syry
Teplé múčniky
Studené múčniky
Zmrzlina
Ovocie
 

Partneri

Spojte sa s nami na Facebooku