Google+

Prečo potrebuje vaša reštaurácia marketingový plán?

 

Ak patríte k tým šťastnejším, kde sú stoly stále obsadené, možno si poviete, načo by nám bol marketingový plán? Aj keď sa teraz tešíte z optimálnych výsledkov, nemusí to trvať večne (a to predovšetkým v dnešnej dobe hospodárskej krízy).

Ale povedzme si úprimne, asi ešte nikdy nebolo tak dobre, aby nemohlo byť lepšie. Aspoň o pár percent vyšší obrat by vás iste potešil. Ako na to? Jednoducho povedané, marketingový plán je pre vašu reštauráciu tým pravým kľúčom k úspechu.

 

 

Ak teda súhlasíte, že potrebujete marketingový plán a ste pripravení ho vytvoriť, nezabudájte na to, že marketing je oveľa viac ako 4P (product, price, place, promotion-produkt, cena, miesto, propagácia). Efektívny marketingový plán musí byť postavený na kvalitných informáciách o trhu, o konkurencii, o vašich zákazníkoch, finančnej a marketingovej histórii a vonkajších faktoroch, ktoré by mohli ovplyvniť vaše podnikanie. Okrem toho však musíte poznať aj odpovede na ďalšie dôležité otázky, napr.: Aké percento vašich zákazníkov sú noví hostia v porovnaní so stálymi hosťami? Nie je až take ťažké zistiť to, stačí sa hostí opýtať, či už u vás niekedy boli.

Ako často sa k vám zákazníci vracajú? Frekvencia návštev sa zvyšuje budovaním kvalitných vzťahov so zákazníkmi a zvyšovaním loajality vašich hostí. Predstavte si, že váš stály hosť príde raz za mesiac - ako by stúpli zisky, keby namiesto toho prišiel raz za týždeň? To by boli celkom pekné čísla...

Jeden z najčastejších marketingových omylov je neinvestovať do marketingu v čase, kedy sú vaše ekonomické výsledky uspokojivé. Ak vaša reštaurácia podlieha sezónnym výkyvom, napr. počas lyžiarskej sezóny, je samozrejmé, že propagovať by ste sa mali hlavne vtedy, keď sú turisti v stredisku a nie mimo sezóny, kedy mesto zíva prázdnotou. Ak sa vaša reštaurácia nachádza v lokalite nie veľmi obľúbenej v čase obeda, zákazníkov v tom čase pravdepodobne nepritiahnete a je zbytočné sa o to za každú cenu snažiť. Hľadajte preto radšej iné možnosti ako a kedy pritiahnuť hostí. Marketing nemôže úplne zmeniť správanie ľudí, može ho iba usmerniť. Investujte preto peniaze tam, kde bude ich návratnosť čo najvyššia.

Akú časť vášho marketingového rozpočtu investujete do mediálnej reklamy? U väčšiny reštaurácii je to až 90%, pričom je to reklama zameraná na nových zákazníkov a teda najdrahší a najmenej efektívny spôsob reklamy. Faktom zostáva, že získať nového zákazníka je 7-10 krát drahšie ako zamerať sa na stálych klientov a posilniť tak tržby zvýšením frekvencie návštev, priemernej tržby na jedného zákazníka alebo zvýšením priemerného počtu účastníkov organizovaných podujatí.
Marketing je nanešťastie príliš často o tom, čo robí konkurencia, namiesto toho, čo by bolo práve pre vás najefektívnejším riešením. Niektorí prevádzkovatelia reštaurácií uvidia reklamný spot svojho konkurenta v televízii alebo inzerciu v časopise a povedia si, že by tam mali byť tiež. Oveľa ekonomickejším a efektívnejším riešením je dať o sebe vedieť napr. prostredníctvom Public Relations.

Na to, aby ste zvýšili loajalitu zákazníkov a počet návštev nepotrebujete míňať peniaze na drahú reklamu v médiách. Niektoré gastronomické zariadenia dosiahli vynikajúce výsledky tým, že namiesto rozhadzovania peňazí na mediálne kampane investovali do tréningu zamestnancov a vytvorenia kvalitného a zaujímavého menu. Vysoko efektívnym sa stáva i e-mail marketing, rôzne vernostné programy, publicita prostredníctvom event marketingu, či spolupráca s miestnymi podnikateľmi.

Marketing reštaurácie je umením i vedou zároveň a my vám radi v nasledujúcich článkoch ponúkneme niekoľko inšpiratívnych nápadov od slovenských i zahraničných odborníkov.

Poradíme vám vytvoriť marketingový plán pre vašu reštauráciu, obráťte sa na nás na adrese marketing@hotelblog.sk.

Partneri

Spojte sa s nami na Facebooku