Google+

Čo má vedieť dobrý čašník

 

Aké sú Vaše požiadavky, keď hľadáte nového čašníka? Nakoľko Vaši súčasní čašníci zodpovedajú týmto nárokom? Možno si teraz poviete, že je nemožné násť ideálneho čašníka. To je pravda.... položte si však radšej otázku, čo môžete urobiť Vy pre to, aby sa Vaši zamestnanci ideálu aspoň priblížili.

V prvom rade zhodnotiť súčasnú situáciu a podniknúť kroky z jej zlepšeniu. Aj keď vysoká fluktuácia často odrádza od investovania času, energie a peňazí do tréningu zamestnancov, úplná pasivita v tomto smere znamená priamu stratu zisku.
 
Pravidelné školenia a porady, kontrola a hodnotenie jednotlivých zamestnancov naopak vedú nielen k skvalitneniu služieb, ale v konečnom dôsledku k maximalizácii profitu Vášho podniku.
 

 

Pohostinnosť začína privítaním

 
Koľkokrát sa Vám už stalo, že ste vošli do reštaurácie či kaviarne a nebol to čašník, kto sa pozdravil prvý? Možno ste sa pozdravili Vy – zo zvyku, či zo slušnosti. Avšak nemalo by to byť naopak? Bohužiaľ aj v tých ´lepších´ podnikoch sa až príliš často stáva, že hosť pri vstupe do reštaurácie zostane nepovšimnutý. A vieme čo sa hovorí o prvom dojme....
Pozdrav by mal byť štandardom, ak čašník nie je zaneprázdnený obsluhou iných hostí, mal by tým novým podadiť vybrať vhodný stôl a usadiť ich. Ukázať hosťom hneď na začiatku, že o nich bude dobre postarané. Zdá sa to ako samozrejmejmosť? Skúste si otestovať realitu....
 
Neodohnať zákazníkov
 
Nemilá skúsenosť z kokteilového baru: Dvaja hostia vojdú do podniku, je streda poobede, sedia tam 3 iní hostia (pri kapacite miestnosti cca 30 stoličiek). Hostia premýšľajú, kam by sa posadili... vyhliadnu si stôl v rohu miestnosti, ktorý im poskytne dostatok súkromia na rozhovor. Je to síce stôl pre 6 osôb a je na ňom kartička reservé, udadia sa však, pretože sa plánujú zdržať len chvíľu.... Pristúpi čašník, ktorý namiesto pozdravu sucho zahlási: ´Tu nemôžete sedieť, tento stôl je rezervovaný, keby náhodou prišla vačšia skupina....´ a otočí sa hosťom chrbtom.... Čo urobia hostia? Postavia sa a odíjdu, nebudú predsa vysedávať v podniku, kde nie sú vítaní.
Je pochopiteľné, že väčšie stoly sú vyhradené pre skupiny. Je však tolerovateľné, keď v podniku, ktorý býva plne obsadený až večer dodržiavajú nezmyselné pravidlá, ktoré v danej situácii (v takmer úplne prázdnom podniku) strácajú zmysel? Nehovoriac o tom, že ak sa čašník chystá oznámiť hosťom niečo nepríjemné, mal by to vedieť podať tak, aby hostí nevyhnal, ale naopak urobil na nich dobrý dojem (ospravedlnením, ponúknutím iného pohodlného stola a samozrejme prezentovaním menu)?
Takýchto príkladov by bolo veľa. Držať sa stanovených pravidiel je na jednej strane dobré, ale ignorovanie konkrétnej situácie môže mať nepríjemné následky. Čo myslíte, ako títo hostia reagovali? Už sa do podniku nevrátili a nezabudli o tejto príhode porozprávať svojim známym.

 

 

O čom je práca čašníka?

 

  • Nie je to len ´brať objednávky´
Bohužiaľ mnohí čašníci stále chápu svoje povolanie v štýle ´brať objednávky, priniesť jedlo, vystaviť účet´. Takýmto prístupom však stráca podnik, aj čašníci samotní.
Ak čašník odporúča hosťovi špecialitu podniku či víno hodiace sa k jeho jedlu alebo ak sa zastaví pri stole a opýta sa hostí ako im chutí, nie je to vtieravé. Práve naopak, profesionálny, priateľský a zdvorilý prístup je znakom prvotriednych služieb a spokojnosti hostí.
 
 
  • Komunikácia je základ úspechu
 
Každý dobrý čašník by mal vedieť s hosťami aktívne komunikovať. Netýka sa to len základných zdvorilostných fráz pri obsluhe, dobrý čašník dokáže hosťa sprevádzať jeho gastronomickým zážitkom, poradiť mu pri výbere a prispieť tak k tomu, aby sa hosť znovu vrátil.
Čašník by mal poznať menu a aj obsah jedál, keďže dnes sa stále častejšie stretávame s alergiami alebo intoleranciami na niektoré zložky potravín, napr. arašidy, laktózu či lepok.
 

 

Podpora predaja

 
Aj keď si to častokrát neuvedomujú čašníci ani manažéri, pravdou je, že čašník dokáže v značnej miere ovplyvniť výšku účtu, ktorý hosť zaplatí. Niekto má na predaj prirodzený talent, iný sa musí naučiť zopár trikov. V každom prípade výsledok stojí za to.
 
 
  • Hra slovíčok – Ako klásť tie správne otázky                      
 
Napr. často opakovaná otázka ´Prinesiem Vám ešte niečo?´ je signálom, že hosť už nie je vítaný a čašník by mu najradšej vystavil účet a dovidenia. Čo tak ale preformulovať to na ´Môžem Vám priniesť kávičku?´ alebo ´Ako dezert by som Vám rád odporučil naše slávne čokoládové truffles, je to špecialita šéfkuchára a najobľúbenejší dezert.´
 
Ideálne je neklásť hosťovi otázky, na ktoré môže odpovedať nie. (napr. ´Môžem Vám ponúknuť víno?) Namiesto toho radšej ponúknuť 2 rôzne varianty (napr. ´K Vášmu steaku by sa výborne hodilo víno XY, ak však máte chuť na niečo ľahšie, máme v ponuke vynikajúcu novinku –víno XX) Takto navedie čašník hosťa aby nezvažoval či si vôbec objedná víno, ale uvažuje, na ktoré z ponúknutých vín má práve chuť.
 
 
  • Vysokomaržové jedlá
 
Asi máloktorý čašník má prehľad o tom, ktoré z ponúkaných jedál majú najvyššiu maržu. Pritom na základe tejto informácie môže odporúčať hosťom to, čo je aj pre reštauráciu najziskovejšie. Podeľte sa s čašníkmi o tieto informácie a motivujte ich, aby ich ponúkali.
 
Okrem vysokomaržových jedál sa zamerajte aj na kokteily, predjedlá či dezerty, ktoré možno nie sú súčasťou bežných objednávok, ale predstavujú zaujímavý potenciál pre zvýšenie tržieb.
Na prvý pohľad sa síce môže zdať, že ak čašník predá o pár dezertov viac, nie je v tom veľký rozdiel. No ak predá za jeden deň 5 dezertov, koľko ich bude za mesiac, či za rok? A ak k dezertom prirátate kokteily a ďalšie položky, výsledné čísla budú určite zaujímavé.
 
 
Nezabúdajte na to, že hosť, ktorý je už pod Vašou strechou predstavuje obrovský potenciál a to nielen pri konkrétnej návšteve. Koľkokrát sa stáva, že ak si hosť v reštaurácii objedná ´iba´ kávu, čašníci nad ním neskrývane ´ohŕňajú nosom´? Pritom práve tento hosť, ak bude spokojný, môže nabudúce prísť na večeru so skupinkou priateľov alebo si objednať firemnú alebo rodinnú oslavu práve vo Vašom podniku.
Ak spokojný nebude, je to premrhaná príležitosť.
A kto z nás si dnes môže dovoliť premrhávať príležitosti?
 

 

 

Partneri

Spojte sa s nami na Facebooku