Google+

Marek Harbuľák, DoubleTree by Hilton Košice

Svoju kariéru v hotelierstve odštartoval už počas štúdia - na obchodnom oddelení Bardejovských Kúpeľov, kde sa prepracoval na riaditeľa prevádzky.
Ďalšie jeho kroky viedli do Piešťanských kúpeľov, kde počas 5 rokov prešiel rôznymi manažérskymi pozíciami, okrem iného pôsobil ako riaditeľ kúpeľného hotelového komplexu  Balnea Esplanade a Palace****.
V roku 2008 prijal novú výzvu a začal s prípravou spustenia prevádzky jedného z najvýznamnejších hotelov na Slovensku, hotela svetoznámej značky - DoubleTree by Hilton Košice, ktorý otvoril svoje brány vo februári 2009.
 

 

 

  • Marek Harbuľák, generálny riaditeľ Hotela DoubleTree by Hilton Košice, nám porozprával o svojich začiatkoch a kariére v hotelierstve:
 
´Prvé kontakty s hotelmi mám zo strednej školy - študoval som na hotelovej akadémii v Kežmarku. V tom čase bolo v blízkych Tatrách niekoľko hotelov na vysokej úrovni a tak som mal možnosť ´priučiť sa remeslu´ u slovenskej špičky. Pre hotelovú školu som sa rozhodol pretože ma lákala práca s ľuďmi a tiež gastronómia. Počas štúdia som objavil aj iné oblasti hotelierstva, začal som sa zaujímať o manažment a preto som rozhodol pokračovať ďalej v štúdiu. Práve v tom čase otvorili v Prešove odbor Manažment turizmu a hotelierstva.
 
Počas štúdia prišla možnosť pracovať na obchodnom oddelení v Bardejovských kúpeľoch. Formu štúdia som si zmenil na individuálny štúdijný plán a dva roky som pracoval popri škole. Po pol roku mi generálny riaditeľ zveril prevádzku najväčšieho z kúpeľných hotelov. Bola to pre mňa obrovská výzva, ktorá so sebou prinášala aj riziká a veľkú zodpovednosť. To, že som túto úlohu zvládol bol pre mňa impulz a naštartovanie k ďalšej práci. Postupne som sa prepracoval na pozíciu riaditeľa prevádzkovej činnosti celých kúpeľov.
 

 
Po piatich rokoch som sa rozhodol pre zmenu, a začal som pracovať pre Kúpele Piešťany. Tie som vždy som vždy považoval za špičku v slovenskom kúpeľníctve a moje očakávania sa v tomto smere naplnili. Kúpele patrili do  medzinárodnej hotelovej siete Danubius Hotels Group. Bola to pre mňa dobrá skúsenosť, zistiť ako funguje takáto sieť hotelových zariadení zložená z kúpeľných hotelov ale aj business hotelov. Danubius Hotels Group vlastnila a manažovala aj niekoľko sieťových hotelov, napr. Hilton v Budapešti.
V kúpeľných hoteloch som pracoval 10 rokov, preto som pociťoval potrebu zmeny a získania iných nových skúseností. Ponuka z košického Hiltonu bola preto pre mňa zaujímavou výzvou. Jednak tým, že to je biznis hotel a samozrejne zvučná značka Hiltonu. Práca pre takúto renomovanú sieť je však aj veľký záväzok voči našim hosťom. Sme prví sa Slovensku, reprezentujeme značku, jej kvalitu, čo mnoho našich hostí aj veľmi dôsledne sleduje a porovnáva. Je to aj záväzok voči investorovi, ktorý chce naďalej rozvíjať úspešnú tradíciu špičkových služieb. Netreba sa však zodpovednosti ľakať, ale pracovať a veriť si. Je to práca plná výziev a prináša aj veľa radosti
 
 
  • Mali ste možnosť pracovať v kúpeľných hoteloch a teraz vediete mestský biznis hotel. Aké sú rozdiely v riadení týchto rozličných typov hotelov?
 
´V biznis hoteli funguje všetko oveľa rýchlejšie a intenzívnejšie. V niektorých kúpeľných hoteloch je priemerná dĺžka pobytu 11 dní, v biznis hoteli je to 1,5 dňa. Biznis hotel má iné tempo, klienti využívajú jednotlivé služby oveľa rýchlejšie a preto je potrebné klásť zvýšený dôraz na kvalitu. Klient má náročný program, chce aby všetko klapalo načas, ak niečo nefunguje, nemôžu čakať na nápravu do ďalšieho dňa.
Avšak ani pred hosťami v kúpeľoch sa chybičky neutaja. Pri dlhodobých pobytoch, ktoré sú v kúpeľoch bežné, hostia vidia všetky detaily. Hlavne nemeckí klienti si zvyknú od prvého dňa písať svoje postrehy. Porovnávajú kvalitu služieb počas celého pobytu a ich hodnotenia bývajú verným obrazom toho, čo v hoteli funguje a čo nie. ´
 
 
  • Viedli ste nezávislý hotel i sieťové hotely. V čom sa manažment v nich líši?
 
´Sieťový hotel poskytuje cenné know-how. Prínos centralizovaného marketingu a budovania značky je neoceniteľný hlavne ak chce hotel osloviť zahraničnú klientelu. Značka je v povedomí klientov a pomáha to zviditeľniť hotel. Hotelová sieť tiež prináša nové štandardy do služieb, ale aj filozofiu, ktorú si osvojujú jej zamestnanci. Hilton má hotely v mnohých krajinách sveta a poznatky a skúsenosti o rôznych kultúrach sú zdieľané v rámci celej siete.´

 

 

  • V čom je podľa Vášho názoru kľúč k úspešnéhu hotelu?
 
´Dôležité je stavať na pevných základoch, mať kvalitný podnikateľský plán, stanovený koncept hotela a poskytovaných služieb. Jedným z pilierov úspechu je tiež definovať si  cieľovú klientelu a tomu prispôsobiť svoje následné aktivity. Hotelierstvo je o službách, služby a ich kvalitu vytvárajú ľudia a preto aj zamestnanci majú pre úspech hotela zásadný význam.´
 
 
  • Aké predpoklady by mal mať človek, ktorý má ambíciu stať sa úspešným hotelierom?
 
´Stanoviť si ciele, byť trpezlivý a vytrvalý. Tiež flexibilita a schopnosť prispôsobiť sa zmeneným podmienkam na trhu. Hotelierstvo je práca s ľuďmi, na to netreba zabúdať nielen vo vzťahu ku klientom, ale aj k zamestnancom. Manažér je len taký úspešný, akí úspešní dokážu byť členovia tímu
 

 

  • Ako si vyberáte svojich spolupracovníkov?

  

´Pri výbere nových zamestnancov sa snažím nespoliehať sa iba na prvý dojem a preto pohovory s uchádzačmi plánujem viackolovo. Pri výbere zamestancov na niektoré pozície využívam možnosť sledovať ich prejav a prácu v praxi. Na určitých pozíciách máte priestor zamestnancov formovať, a teda pri ich prijímaní prikladám väčší dôraz na ich prístup a ľudské predpoklady na danú pozíciu a následne vyškolíme zamestnanca na požadovanú odbornú úroveň.
 
  
  • Keď plánuje dovolenku, podľa čoho si vyberáte hotel?
 
´Výber dovolenky je na manželke. K mojej spokojnosti postačuje čistá a útulná izba a dobré raňajky. Vyber musí vyhovovať celej rodine. ´

 

 

  • Spomínali ste, že gastronómia je Vaše hobby. Ktoré sú Vaše obľúbené reštaurácie?
 
´Mám rád jednoduché prevedenie jedál, ale potrpím si na kvalitu surovín. Najčastejšie momentálne jedávam v našej hotelovej reštaurácii Olive Tree. Ak mám chuť na domáce špeciality a cestu, tak si dám niečo dobré na salaši u Franka v Starej Ľubovni. Veľmi dobrú kuchyňu a servis má nenápadný penzión Tematin v Moravanoch n. Váhom a pri návšteve Budapešti doporučujem navštíviť brasseriu Hotela Gellért, kde majú okrem iného vynikajúcu cukrárku.´
 
 
  • Čo by ste na záver odkázali ľuďom, ktorí majú ambíciu budovať si kariéru v hotelierstve?

 

´Trpezlivosť, obetavosť, flexibilita. Práca v hotelierstve je o práci s ľudmi a pre ľudí. Preto netreba zabúdať na ľudský kapitál a venovať mu dostatočnú pozornosť. ´

 

 

 

Partneri

Spojte sa s nami na Facebooku